https://www.mediafastforward.be/opposites-attract
“We staren ons blind op fake news.” Dat verkondigde journalist Jamie Bartlett op het podium van Media Fast Forward vorig jaar. Een redenering die Bartlett herhaalde in het Canvasprogramma ‘Facebook en ik’. “Een grotere uitdaging naast fake news is het feit dat iedereen zijn eigen nieuwsdieet kan samenstellen. Mensen cherry-picken waargebeurde verhalen van mainstream media met als doel hun eigen wereldbeeld te bevestigen.” Of hoe meer verhalen en meer informatie tot een vernauwing in plaats van juist verrijking kunnen leiden.
We pikken de draad van de vorige editie op. Waar de media vroeger de maatschappij een spiegel wilde voorhouden, is deze vandaag een Rorschachtest geworden. Een inktvlek waarin iedereen een andere versie - zijn eigen versie - van de werkelijkheid leest. Voeg deze tendens toe aan de observatie dat de maatschappij vergrijst en verkleurt, en je krijgt al snel het gevoel dat we naast elkaar praten en leven. Welkom in een wereld waarin alles gepolariseerd is.
Dit jaar zetten we polarisatie letterlijk op de agenda. Onder de titel ‘Opposites Attract’ wil de VRT focussen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de mediasector. Zoals elk jaar willen we mensen samenbrengen. Naast een conferentie is Media Fast Forward een ontmoetingsplaats waarin mediamakers, technologie-experts en ondernemers met elkaar in gesprek gaan.
Op een nieuwe locatie maken we nog meer plaats voor workshops, masterclasses, meetups en netwerkmomenten met changemakers van de lokale media- en technologie- industrie. Dat naast een conferentie met een verrassend programma, een volledige dag lang. Om 13u is er een Q&A met Lectrr.